25 February 2011

"In a mad world only the mad are sane"

Baru-baru ini aku berjumpa dengan En . Adman salleh (Dekan fakulti filem di aswara) yang juga merupakan pengarah filem bintang malam(1991),amok(1995) dan filem paloh (2003),beliau juga merupakan bekas pensyarah aku dalu.Satu perkara yang amat menarik tentang adman ini., adalah kegilaannya terhadap hero beliau iaitu En Akira kurosawa, pengarah filem jepun yang aktif dari tahun 1936-1993,beliau meninggal pada 6 september 1998 sewaktu berusia 88 tahun.

Sesiapa yang mengenali adman ini,adman memang suke bebenor mintak pendapat,dan pandangan,tak kira muda,atau yang lanjut.,dan adman adalah pendengar yang baik.

"pendengar yang baik,adalah lebih baik dari pemikir yang baik"

sepanjang perbualan,mula2nya adman banyak minta pendapat aku tentang industri perfileman malaysia,tapi aku hanyalah setahun jagung,jadi aku jawab sejujurnya yang mana boleh.,jawapannya of course lah aku agak palat skit..hoho

kemudian macam biasa cerita2 tentang penngarah seperti werner herzog,wim wenders,dan kurasawa terkeluar.,dan topik pengarah jepun itu, paling lama, menurut adman salleh., personaliti kurosawa sebenarnya lebih menarik dari filem2 beliau sendiri; ..tapi apa kesah, " directing is too personal"..

adman yang tenang terus mintak pendapat aku tentang filem alternatif di malaysia, aku terdiam sebentar dan jawapan beliau amat lah tenang,menarik,dengan berselorohnya.."bagi saya.,kau kena lah  ad imagination dalam filem,that how the film works..,kalau jujur sesangat letih nak layan sampai habis" haha.,dan sememangnya jawapan yang sangat aku suka.,kemudian aku menyelit,sambil ambil & pusing ayat beliau sikit ",maybe boleh truthful,tapi biarlah dengan imiginasi yang dikukuh oleh point of view yang tersendiri, baru lah filem kita mempunyai identiti ('style) , barulah ia mendapat tempat dalam soul seseorang yang menonton,secara tidak langsung ia contribute to others, bak kata picasso

"im lies to telling the truth"

kemudian kami terdiam sebentar dan gelak.,then aku cakap dalam conversation ni,aku tak menipu tapi dalam filem or apa saja medium bercerita ,prinsip itu layak diguna pakai ;which means - Art is a lie that makes us realize truth.

tapi...mustahil diaorang tak ad langsung imagination even though the intuition as filmmaker..,or maybe ada,tapi garapan mungkin tak cukup rempah,dan tak ditampung oleh kerja2 sinematografi dan production design yang kukuh,apatah lagi bajet yang sekering salju selembut tahi itu..
tapi still 'mad',kalau plus subconscious lagi 'mad' beb...
(tapi apa2 pun itu hak mereka,aku terima semua filem2 itu sebagai pemeriah semangat anak muda)

"In a mad world only the mad are sane"-akira kurosawa

No comments:

Post a Comment